יום שני, 7 בספטמבר 2015

נצבים, עליה ג, תפארת בשבוע

נצבים, עליה ג, תפארת בשבוע. דב' כט,כח: "הנסתרת לי-הוה א-להינו והנגלת לנו ולבנינו עד עולם, לעשות את כל דברי התורה הזאת".
כי אין מחשבות הא-להים כמחשבות האדם, ולא ישיג שכל האדם את אשר חושב השכל הא-להי. ולא רק זאת, אלא שה' רואה את כל הזמן ואת כל המקום ואת כל הנפש, וראיית האדם מוגבלת לחצוניות סביבתו.
על כן, לא יפלא בעינינו אשר "הנסתרת לי-הוה א-להינו"  = 1273, ולנו התמיהה: (ברא' יב,ח) "מה זאת עשית לי", וכן (שופ' ב,ב) "מה זאת עשיתם"; כי הרבה דברים אינם בגדר (ש"א טז,ז) "אשר יראה האדם, כי האדם יראה לעינים" וה' בוחן כליות ולב. ועוד הרבה קושיות לנו (מ"א ח,ה) "אשר לא יספרו ולא ימנו מרב", כי אין שכל האדם סובל בעת צערו (איוב ב,יא) "את כל הרעה הזאת הבאה עליו" או (קו' ח,ט) "אשר שלט האדם באדם לרע לו"; ורק אחרי אשר תתכנס (דניאל יב,יג) "ותנוח, ותעמד לגרלך" לעתיד לבוא יהיו התשובות מצויות לנו להבין עד כמה הכל היה אך לטובה לנו כל הימים.
וה' נתן לנו עינים לראות ושכל להבין, "והנגלת לנו ולבנינו עד עולם" = 954, כי [איכה ג,לט] "מה יתאונן אדם חי, גבר על חטאו" ומול כל צרה רק לחטאיו ישאל כי מעבר להם לא ימצא. ויבין האדם את גודל הערבות ההדדית בין איש לזולתו, (ברא' יב,יג) "וחיתה נפשי בגללך". וידאג שכל מעשיו יהיו בבחינת (שמ' לח,א) "ויעש את מזבח העלה" להעלות מעליו כל אורחות חייו עולה תמימה לה' ואז, מידה כנגד מידה, כאשר האדם במיצר יודיע לו ה' שיגאלנו (ברא' כז,מה) "ולקחתיך משם", ולכל אחד בעתו (במ' כו,נד) "יתן (יותן) נחלתו", וכי יישר אורחותיו (יש' ב,ז) "ותמלא ארצו כסף וזהב" כי ישב (זכ' ב,טז) "על אדמת הקדש", לשמרה ולהצמיח מתוכה גאולת עולם. ובפיסגת הנגלות, (תהי' קיח,טו) "רנה וישועה באהלי צדיקים", הן בגלל שהכל לטובה בגלוי, הן שיודע הצדיק שהנסתרות לה' ויאמין ויבטח ויהיה בשמחה תמיד, ואין ישועה גדולה מזו הנובעת מעצם חיבור לב האדם לבוראו.
ועל כולנו לזכור תמיד שתכלית הידע וההבנה היא שנעשה "את כל דברי התורה הזאת" = 1696, ובכך באמת, ברמה נשגבת הרבה מרמת ההבנה הנובעת מהלימוד השכלי בלבד, [מש' ב,י] "כי תבוא חכמה בלבך, ודעת לנפשך ינעם". ואיך נדע לקבל עלינו בלבנו לעשות באהבה את "כל דברי התורה הזאת" = 1295? כי נתחיל, בהתבוננות עם בורא עולם בראשית כל יום, עוד לפני התפלה, להישמע לדברי הנביא (יש' מ,כו): "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה" ובכך נסתגל להתפלל ולהודות ולבקש, ואתה ה' (דה"ב ו,כה) "תשמע מן השמים".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה