יום שבת, 5 בספטמבר 2015

נצבים, עליה א, חסד בשבוע

נצבים, עליה א, חסד בשבוע. דב' כט,ט: "אתם נצבים היום כלכם, לפני י-הוה א-להיכם: ראשיכם שבטיכם זקניכם ושטריכם, כל איש ישראל".
הפסוק שלנו השלם שוה 3772, כערך דברי החכם מכל אדם: [קו' ב,כא] "כי יש אדם, שעמלו בחכמה ובדעת ובכשרון, ולאדם שלא עמל בו יתננו חלקו: גם זה הבל, ורעה רבה", כי אם יתרגל האדם לקבל בחינם עד שישכח את הנותן לו, אז "גם זה הבל, ורעה רבה" = 580, והרבה (ירמ' יז,טו) "אמרים אלי: איה דבר י-הוה?", איה (דה"ב לה,ח) "נגידי בית הא-להים"; ורק אשוב ואזכור (תהי' צא,ט) "כי אתה י-הוה מחסי", (תהי' כו,ו) "ואסבבה את מזבחך, י-הוה"; אתיצב שלם, (מש' כב,ז) "עשיר", נוכח לפני ה', ואז יהיה שלום. 
להיות נצבים זה להיות נוכחים בשלמות, באופן כזה שגם המחשבה גם הדיבור וגם המעשה, שלושת מלבושי הנשמה, נמשלים בשלמות על ידי אותו משל. רש"י רואה באותו אדם שעמלו בחכמה ובדעת ובכשרון את הקב"ה בעצמו, אשר נתן מחלקו לברואיו, שלא עמלו כלל לבריאת עולמם -עכ"ל. ובכל רבד אשר תחקרנו, תמצאנו נכון.
זה קורה: "אתם נצבים היום כלכם, לפני י-הוה א-להיכם" = 1106. (רות ד,ד) "ואני אמרתי: אגלה אזנך לאמר" כי (תהי' מ,י) "בשרתי צדק", (ירמ' יב,ה) "ובארץ שלום אתה בוטח", והנה החזון בא ומתגשם (יש' סה,יז) "כי הנני בורא שמים חדשים" לגאלך ישועת עולמים.
הנוכחים נמנים על-פי תפקידיהם בפירוט, לפי עמדתם בפיקוד העם, וברבד הפנימי, לפי עמדתם בפיקוד הנשמה שלך ופעלך על פני הארץ: "ראשיכם שבטיכם זקניכם ושטריכם, כל איש ישראל" = 2666, כולם בבחינת הרוח שבחומר, כולם כנאמר (ויק' כג,ג) "וביום השביעי שבת שבתון מקרא קדש". "ראשיכם שבטיכם זקניכם ושטריכם" = 1764 פקודים כולם להנהיג את העם בנאמנות על-פי ה' אשר הבטיחם (שמ' ד,יב) "והוריתיך אשר תדבר"; (נחמ' ח,ח) "ויקראו בספר בתורת הא-להים" להבין ולהשכיל, לשמוע ללמוד וללמד, לשמור ולעשות ולקיים את כל דברי התורה. ולעולם לא ינהיגו את העם (עמוס ב,ז) "השאפים על עפר ארץ בראש דלים", רודים על העם ומשפילים אותו בגזרותיהם, כי המלכות אינה שלהם אלא רק של מלך מלכי המלכים, והם מצווים בה.
ומה טבעו של המנהיג הנכון? "כל איש ישראל" = 902 יחדיו עומדים (במ' ל,ג) "לעשות מלאכה", (ש"א ד,ט) "והייתם לאנשים" שלמים גם כל אחד בפני עצמו; ומתוך תיקון האחדות של כל איש ישראל תבלוט מתוכם הנשמה הכוללת, המאחדת ומיחדת, בחינת (יח' כא,ל) "נשיא ישראל", הנשמה הזכה בתוכך הרואה בעיניך ומוליכך לטוב.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה