יום חמישי, 22 באפריל 2021

מדרש אשאביאל. חמשה ועשרים ימים לעומר, נצח שבנצח

מדרש אשאביאל. חמשה ועשרים ימים לעומר, נצח שבנצח (לפי סדר אבות ו,ו). תחנה סופית בתיקון הנפש בלבד, וראשונה להשתקפותו הנחרצת במעשה. מה טיב הגרעין שבנצח? מתוך הצמצום, הגיע עת להתפשטות אורות דתיקון בפועל, להילחם ולהלחים ולהחלים. לכבוש, להגדיר, לנהל ולשלוט. עם כל הכלים שבידינו, על כל המוצב לאתגר אותנו בעולם הזה. ולמען נצליח בזאת, נחוץ קודם כל להגדיר את עצמנו, להודות במי אנחנו ומה בידינו, בחינת הכנעה בתיקון הבעש"ט הקדוש. על כך, מציעה היום משנתנו לרכוש את מעלת "המכיר את מקומו"; כדברי הרב קהתי שם: "שיודע ערכו ומקומו ואינו נדחק למקום שאינו ראוי לו". להיות ברורים בדרכנו עד כדי שנדע תמיד מה לבחור, היכן להשקיע את עצמנו, ומה לא. להכיר את מקומנו בעולם, שמחייב להכיר גם את העולם סביבנו, ולהתייחס אליו. ולהכיר את המקום ב"ה, מקומו של הבריאה כולה. וכל זה יוביל אותך עד פתחי המעלה הבאה.

נצח שבנצח: על האויב החצוני והפנימי כאחד, הניצחון מתעורר וצומח מתוך חזון נשגב האוחז בנחיצות הניצחון הכי מושלם ונעלה; החזון מגלה ומשחרר את הכוחות והאומץ לקראת כל קרב. הנה תיקון הנצח בעצמותו רווי אור, כדי לתקן את הנצח המנבא גאולה במוחש.

המומים, הקשבנו לחוק המוזר: "ואהבת לרעך כמוך".

קודם כל, הכי קצוני, "תאהב את הרע שלך", את מה שעושה לך רע, את הצר, שהוא כמוך.

כי אין שלא יחטא: הצר אותך הוא תמיד "כמוך", בא להשקיף בזכוכית מגדלת מה שקורה בתוכך. ובכן, מטבע הדברים אתה חיב לאהוב אותו, כי הוא, בעצם... אתה! ואתה מחויב לאהוב את עצמך...

ואיך אתה צריך לאהוב את "רעך"? אז, כמוך, כמו "כ", כמו האות כף שהיא בצורה של כף שאוספת ומובילה את המזון לאן שצריך. תהיה לגבי רעך -הן במובן של העושה לך רע, כמו בפשט של הרע (re'a), שהוא בעצם חבר או ידיד המתקן באיזשהו אופן את הרע והמכוער שלך-, תהיה לגביו שזה לגבי כל אחד כמו כף האוספת ממה שיש בנמצא, אפילו מהתפזורת שנראית ככלום, אוספת מכל הזמין והנמצא והופכת פירורים פזורים לאוצר מזין ומוביל אותו אל הפה הנכסף למזון.

בסוף, מכריע גם הענין של מידותיך הפרטיות: ואהבת לרעך דוקא "כמוך", כמו שאתה יודע ויכול לאהוב, בלי להפסיק להיות אתה. תאהב ככל שאתה יכול, ותנסה לפתח כל יום את יכולת האהבה שלך עוד ועוד. אך אל תאהב כמו שנראה לך שמישהו אחר אוהב: תאהב מתוך שתהיה הכי אתה שאפשר, ובמסגרת זו, הכי אוהב. ואגב, זה יביא כל רגע להשקפת המאמץ בתיקון מידותיך מעלה מעלה, זה פשוט ישנה וישפר את עצמך.

במסקנה, נראה שיש הרבה אפשרויות איך להבין את ענין "לרעך כמוך". רק מזעקת הפועל המרכזי של הפקודה, "ואהבת"!!!: מזה אי אפשר להתחמק

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה