יום שלישי, 20 באפריל 2021

שלושה ועשרים ימים לעומר, גבורה שבנצח

שלושה ועשרים ימים לעומר, גבורה שבנצח (בסדר מט מעלות באבות ו,ה). מידת הגבורה (בה האיפוק והצמצום וההתמסרות והביטול והמשמעת) מכונה גם בשם "דין", ממנו נובע כל ביטוי של גבורה. אם בחסד נניע את מידות הנצחון והנצחיות שבנו, מן הדין שנזכה להן באורח מתוקן. מידת הדין שבנצח היא ההסכמה והחותמת מן הדין לעמלנו בזה העולם.

כנראה, זה למה שנקבע להיום, במשנתנו, תיקון "באמונת חכמים". את הלב הטוב צריך לצייד בהלכה למעשה ברורה, ובמערכת מחשבתית שלמה, המפתחת הבנת דבר מתוך דבר וראיית הנולד. רק ככה הלב הטוב יוכל להתפתח בדרך המלך, ולגלות מידות טובות וכשירות לקבל תורה. 

אמונת חכמים איננה מטבעה ביטוי שכלי אלא רגשי: נבנית על בסיס מורא חכמתם וקדושתם ונחיצותם. ולשירות מידת הנצח, אשר מדבריהם נעשתה נצחית בפועל תורת ישראל. התיקון שלנו היום, באמונת חכמים, בדין שבנצח, להתאהב בתורתם, להשתעשע בחזרה על אגדות וסיפורי מעשיות ומדרשים, לקבוע עתים ללמוד הלכה למעשה, להידבק לרב ולקבל ממנו.

גבורה שבנצח: לא מספיק שכל המשאבים זמינים: להפיק תיקון בר קיימא, ליצור מציאות חדשה ומאירה שלא תימס ולא תיפול, דורש משמעת מדוייקת. הזרע השמור בתוך מגירה לא יצמיח תבואה, אך גם לפזרו בלי סדר ותכנית לא יפיק כל תועלת. ודוקא תיקון הגבורה שבה יתקן בנצח את הכח והקנאה לאור הנגמל דרכה, לשמרך בל תסטה או תתפתה טרם היעד בידיך


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה