יום שלישי, 5 בינואר 2021

מדרש אשאביאל. שמות, עליה ג, תפארת בשבוע. שמ' ב,כה: "וירא אלהים את בני ישראל; וידע אלהים"

מדרש אשאביאל. שמות, עליה ג, תפארת בשבוע. שמ' ב,כה: "וירא אלהים את בני ישראל; וידע אלהים".

רק לפני שני פסוקים פתחנו באנחה, בתפלה, בזעקה; כאילו אמללו אותנו במשך המון זמן, ורק עכשיו, שנעצרנו לרגע בעקבות מות המלך, נוכחנו להיודע לאומללותנו. המפתח לכל הברכות היה כל הזמן בידינו; הדלת לא תיפתח לבד כי אם במעשינו. ושני שלבים התחלתיים לתיקון הישועות המיוחל, טרם נזכה באמת ובתמים להיגאל.

צעקנו למרומים, לעורר תשומת לב מאת האלהים, "וירא אלהים את בני ישראל" = 1307: כי אם ינהג האדם כאילו הכל במקרה, אז כאילו במקרה ינהגנו ה'; ואם יפתח פיו להודות ולכפר ולבקש, הרי [מש' יח,כא] "מות וחיים ביד לשון, ואהביה יאכל פריה", ומן השמים יובילו אותך אל המקום (קו' ט,י) "אשר אתה הלך שמה". ברם, אם רוצים להכריע חייבים לבחור, (שמ' יט,יב) "והגבלת את העם סביב לאמר" אשר הבחירה בטוב מוגדרת היטב ולא נותרת לך כל אחיזה באשר אינו מן הטוב, ואז הכלי יתוקן לברכה, כפי שמוסבר בנביא אשר גם אלפי סוסים יתן לך ה' גם ללא שתשתדל בדרכי הטבע להשיגם, רק שתהיה מסוגל (יש' לו,ח) "לתת לך רכבים (רוכבים)  עליהם", רק שיהיה בך איך להשתמש בנשק אשר תקבל, שיהיה בך איך לקלוט את הברכה ולהרבות אורה בעולמך. וכל הברכה תגיע אליך דוקא (שה"ש ח,ה) "תחת התפוח": בלשון הקבלה, התפוח הוא עולם המידות (חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד ויסוד), ותחתיו שוכנת המלכות. כמידת התיקון וההידור שבתפוח, כך תפרח לך השושנה, היא המלכות, פועל עולמך במעשה.

אז חושבים, חיים, מתקנים, מקדימה לאחור. אם לא מן העבר תזכה לישועה, אז מן העתיד להתקים בך, מיכולתך להכיל את הברכה, מכוונתך ועקשנותך ודבקותך בטוב, יראה "וידע אלהים" = 176, יתקשר אליך בדעת שהיא לשון חיבור ויחוד, ויקראך (מ"ב ו,טו) "לקום" (ברא' נ,יח) "לפניו" (שמ' ב,כג) "מן העבדה", מכל ארציות, אף אם (יש' ס,ה) "חיל גוים יבאו לך", ובכח קימתך אז (ירמ' כח,ו) "יקם י-הוה" את הברכה לי (דב' יא,כח) "והקללה" לשונאי בל יגע בי (דב' כג,ז) "לעולם", (תהי' מ,ג) "ויעלני" (מ"ב כה,ז) "לעיניו"; עד אשר (שמ' לד,ט) "ילך נא אדנ-י" בקרבנו ולא ניפרד עוד (מ"א יב,טו) "מעם י-הוה". שלא ניכשל עוד כאשר "וירא אלהים את בני ישראל; וידע אלהים" = 1483 להגיב מתוך פחד נבזה, כלשון (דב' א,כח) "אחינו המסו את לבבנו לאמר עם גדול ורם ממנו"; אלא דע (קו' ז,יז) "ואל תהי סכל; למה תמות", אשר "את בני ישראל" = 1004, את הראוים להיקרא בנים לישראל. (יח' יז,ג) "ואמרת,  כה אמר אדנ-י י-הוה": (יח' לד,כג) "והקמתי עליהם רעה אחד" הוא מלך משיח, ויתטהרו (דה"ב ז,ה) "ויחנכו את בית האלהים" בתוך לבם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה